Gând și negând: privim liberi lumea
Din
gustul fin al mortificării zilnice, ne ţesem pânza de gânduri despre ceea ce
putem întâlni într-un moment conştient sau rupt din aburii neantului
provocator. Confictul cu sinele devine evident, mai ales în condiţiile în care
omul are tendinţa de a se cufunda într-un perimetru emoţional şi corporal de
mici dimensiuni. Revirimentul gândirii suspină la întâlnirea cu mentalitatea
restrictiv recent dezvoltată de sistemul nervos uman. Fiecare devreme devine o
întarziere aprinsă intr-un foc de scuze, griji și ulterior dacă starea persistă
în depresie. A devenit greu să gândeşti clar şi fără părtinire. Cine a schimbat
macazul? Se pare că intelectualii au sesizat că structurarea unui gând ce-şi
are obârșia în originalitate devine motiv de suspiciune. Ȋn trecutul îndepărtat
să pui la îndoială afirmaţiile sau şirul logic de idei al unei persoane era
considerat un lucru de o nobleţe intelectuală înălţătoare, acum iţi sunt
chestionate motivele ulterioare prin contra argumentele pe care le oferi.
Gāndul a îmbrăcat haina intimităţii de o „izolare” îngrijorătoare. Sentimentul
eliberării survenit în urma elaborării unei finalităţi logice s-a dispersat
într-o ceaţă muritoare limitată și exclusivă.
A
devenit extrem de facil să te complaci într-o mediocritate sufocantă dar respirabilă,
aflată undeva la marginea unei decente instinctiv intelectuale. Toleranţa
pentru lipsa de fluiditate în gândire prinde aripi într-o societate ce
încurajeaza micul şi mai micul în orice activitate şi trece cu vederea
grandiosul său drumul spre el, clasificându-l drept moştenire fals asumată.
Rasuflăm uşuraţi când liniştea se apleacă cu tandreţe peste o masă de oameni şi
ne îngrijorăm atunci când un individ denotă un liber arbitru care taie cu o
„sabie” intelectuală mormântul general al educaţiei. Gândurile ne definesc
deoarece ne oferă opţiunile pe care ulterior acţiunile noastre le concretizează
într-un palpabil pozitiv sau negativ. Frunzele copacului mental al umanităţii
sunt diverse în culoare şi textură însă locul primordial aduc cu ele esenţa
graţioasa care ne diferenţiază de restul codrului. Invitaţia către inovaţie
rămâne deschisă oricui însă facilul promovat din gură în gură de către indivizi
este cel care atrage din ce în ce mai mulţi acoliţi restrângând comunitatea
celor care făuresc prin ideile lor fundaţia unei zi de mâine productivă.
Respectând un tipar involutiv, gandul actual ce se infiripă timid în grotele
craniene ale tinerilor, se zdruncină puternic când dintr-o circumstanţă pe care
nu o doreşte întâlneşte umbra unui iz de personalitate.
Vietăţiile
dotate cu discernământ progresiv, înţeleg profunzimea unui gând clar, bine
exprimat în public şi corect aplicat în diverse cadre. Totuşi numărul acestora
scade de la an la an cel puţin într-o ţară est europeană în care accentul se
pune pe lipsirea de iniţiativă individuală şi se promovează masificarea atât
intelectuală cât şi de perspectivă. Sistemul darwinist în care se amestecul
gânditorilor cu prefăcuţi ignoranţi suspendă orice relativă normalitate,
reuşeste totuşi să dea naştere unor creaţii sublime. Peniţa fără de cerneală
işi arogă un mic impuls inspiraţional atunci când conştientizează că se află în
mijlocul naturaleţii simple de a fi. Acesta este făra îndoială contextul
perfect pentru o cascadă interminabilă de subtilităţi creative menite să
încânte, să desertifice frunţi încruntate. Gandul are darul de a fi suprem,
graţios şi liber. Negândul eclipsează şirul vivid al ploii creaţiei şi mângâie
cu precădere monotonia unui ieri, prezent şi maine fără finalitate. Limita
dintre divin şi terestru descoperă minimalizarea conceptualizării simple de a
fi om, cu tot ceea ce carnea şi oasele împreunate implică. Dintre repotenţarea
adâncului trecut al unui gând, geneza acestuia şi cointeresarea punerii lui în
aplicare cu izul derizoriului, omul va alege ultimul element. Cu siguranţă
răspunsurile la întrebarea „de ce?” pot varia între comoditatea primordială,
dezinteresul faţă de transpunerea gândului în realitate şi uneori absurditatea
şi al ei farmec.
Dintre
rocile ideilor ce par geniale în marea lor majoritate şi stupide în limitata
lor proporţie descoperim zilnic afecţiunea nutrită de umanitate vizavi de
rapiditatea cu care răul morţii îşi spală victimele. Neobosit şi agresiv gândul
aduce firide atemporale care duce omul relativ zilnic în faţa finalităţii sale
corporale şi spirituale.
Totuşi, lupta dintre gând şi negând pare uneori ireală
şi hilară. Arena în care cei doi „combatanţi” işi duc razboiul, mintea, nu este
cel mai prolific pentru exuberanţa idealurilor productive. Paradoxal, nu? Sunt
conflicte latente sau agresive între natura egoistă a omului şi dorinţa lui
răzleaţă de a împarţi anumite frânturi de bine semenilor. Productivitatea
gândurilor născute de instinctul omului de a-şi aduce semiţia binelui, nu
înregistreaza numere impresionante, deoarece malformaţia societăţii moderne are
sub patură doar ruginite perspective. Gândirea superficială aparent câstigă
teren într-un ritm vertiginos în ultima perioadă, datorită unor multpli factori
de sorginte socială, politică, psihologică şi uneori fizică. Există din
nefericire un tipar involutiv al „fabricii” mentale ce scoate pe bandă rulantă
sub-fabricate uzate, purile şi neatent înfăşurate într-un ambalaj superficial.